maandag 12 september 2011

Val je slecht in slaap?



Val je slecht in slaap? Dan ben je netals ik, ik lig vaak uren wakker, te piekeren over vanalles en nog wat. En vaak kun je niet slapen op het moment dat je heel  graag wil slapen en dan denk je steeds: 'Als ik nu in slaap van is het nog zoveel uur tot mijn wekker gaat.'. Je kent het wel. Ik heb hier vaak last van vooral op schoolavonden en dan ben ik de volgende dag verschrikkelijk moe. Vaak is het ook zo dat ik dan op vrijdagavond/namiddag helemaal gebroken ben en lekker vroeg naar bed ga, terwijl ik liever door de week gewoon goed slaap. Er zijn een aantal dingen die je misschien kunnen helpen:



Computer/tv/iets in die richting vlak voor je gaat slapen: Ik weet dat het moeilijk is om minstens een uur voordat je wil gaan slapen te stoppen met tv kijken, computeren of wat dan ook. Tegenwoordig gebeurt er gewoon veel via elektronica en kijk je een keer niet, dan mis je misschien iets. Maar toch, door het felle licht van deze apparaten denken je hersens dat het nog helemaal geen tijd is om te gaan slapen en dus lig je vaak nog minimaal een uur wakker. Door te lezen of bijvoorbeeld op te ruimen voordat je naar bed gaat breng je meestal je hersens en je lichaam tot rust en dan kan je sneller en beter in slaap vallen. 

Muziek luisteren: Bij sommige mensen werkt dit absoluut niet, maar bij mij wel. Luister rustige muziek, bijvoorbeeld Free Fallin' van John Mayer, Congratulations van Blue October. Gewoon iets heel rustigs waarvan je ontspant. Vaak kun je ondertussen ook even je gedachten op een rijtje zetten en zo kom je in een sleepy mood.

Speciale slaap-thee: Er zijn veel verschillende soorten thee op de markt, waaronder een aantal speciale waar je rustig/slaperig van wordt. Deze bevatten vaak kamille en andere ontspannende ingrediënten. Zet gewoon een kopje thee en ga met een boek/tijdschrift op je bed zitten of liggen en probeer je te ontspannen. Als het goed is val je dan snel/goed in slaap. Ik heb bijvoorbeeld de Sleep Easy Infusion van  Clipper, deze is o.a. te koop bij de Tuinen, waar ze nog veel meer slaperige theetjes hebben!

Melk en honing: Het klinkt ouderwets, maar het werkt!. In honing zit het stofje: trypofaan, dit is nodig bij de aanmaak van de stof serotine, deze stof geeft je lichaam een seintje dat het tijd is om te gaan slapen. Daarnaast is melk een cocktail van allerlei gezonde voedingstoffen! Dus warm gewoon een beetje melk op in een pannetje of de magnetron voeg ongeveer 2 theelepels honing toe per 200ml en drink het op voordat je gaat slapen. Goede slaap verzekert! 

Slaperige beauty-producten: Bij winkels zoals Rituals, The Body Shop en de Tuinen heb je special verzorgingslijnen voor mensen die moeilijk ontspannen en/of in slaap vallen. Ik heb afgelopen week 2 producten van de Deep Sleep lijn van TBS gekocht, deze ruiken heerlijk naar lavendel en kamille en werken absoluut ontspannend. Je kan bijvoorbeeld beginnen met alleen een douchegel, etherische olie of een 'pillow spray'.  



Een warme douche of een warm bad: Door een lekker warm bad of warme douche te nemen ontspant je , warm je op en wordt je ook nog eens lekker schoon. Door de warmte ontspant je lichaam zich en als je na je douche/bad lekker in je bed springt zul je heerlijk warm en ontspannen in slaap vallen.

Na 3 uur geen koffie meer: Zeker als je niet goed tegen cafeïne kunt moet je dit niet doen. Als je eenmaal zoveel cafeïne in je lijf hebt zal het ook even duren voordat  het er weer uit is. Cafeïne houd je wakker, dat is aan de ene kant heel makkelijk voor de all-nighters onder ons, maar als je te veel drinkt of te laat op de dag zal het veel langer duren voordat jij heerlijk in dromenland bent. Probeer dus na 3 uur geen cafeïne houdende dranken meer de nuttigen. 

Ik hoop dat ik jullie hierbij help en dat jullie allemaal lekker slapen! Want je lichaam heeft je slaap hard nodig, zo kun je overdag goed presteren en leuke dingen doen!

Good night! 


xoxo

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen